Sotsiaalministeerium ei kooskõlastanud majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumis välja töötatud reklaamiseaduse muudatusettepanekuid, mille tulemusel leevendataks alkoholi reklaaminõuded ja leevendataks või tühistataks tervishoiuteenuste reklaami keeld.
Sotsiaalministeerium leiab, et osa väljapakutud lahendustest on otseses vastuolus rahvatervise eesmärkidega ega ole tõendus- või teaduspõhised. Ministeerium tugineb mittekooskõlastuse andmisel teadustöödele ning Tervise Arengu Instituudi ekspertide arvamusele.
„Peamiseks puuduseks kavandatava reklaamiseaduse puhul on esiteks see, et ta ei karmista kiirlaenu- ja hasartmängureklaami, milles valitsus on kokku leppinud. Teiseks, alkoholiga seotud ühiskondlikke kahjusid arvestades ei ole võimalik alkoholireklaami piiranguid leevendada. Ja kolmandaks, tervishoius ei ole meil mureks ebapiisav nõudlus, mida reklaami abil suurendada, vaid vastupidi – me ei suuda juba praegu katta tervishoiuteenuste vajadust. Ja otsused teenuste kasutamiseks peavad olema seotud meditsiinilise vajadusega mitte reklaamis nähtud sooduspakkumisega,“ ütles terviseminister Riina Sikkut.
„Eestis süvenevad aastast aastasse alkoholist tekkivad probleemid, mistõttu on vastutustundetu luua alkoholitööstusele rikastumise võimalusi meie inimeste tervise arvelt juurde. Vastupidiselt, peame looma tervist toetava keskkonna, kus reklaamid ei ahvatle lapsi ega taastuvaid sõltlaseid viinakuradi küüsi,“ selgitas Sikkut.
Sotsiaalministeerium ei toeta ettepanekuid, millega antakse alkoholi, hasartmängude ja tervishoiuteenuste reklaamimise järelevalve osalist või täielikku eneseregulatsiooni. Samuti ei toeta ministeerium alkoholi ja hasartmängude reklaamide kanalineutraalset piirangut, kuna seda on oluliselt keerulisem seirata ning rikkumisi tuvastada. Lisaks tuleks sotsiaalministeeriumi hinnangul senisest enam reguleerida sponsorteateid, mis mõjuvad reklaamina.
Rahvatervise osakonna nõunik Brigitta Õunmaa sõnul on reklaamiseaduse kaasajastamine teretulnud. „Reklaami tegemine on ajas muutunud ja reklaamipinda kui sellist ohtralt juurde tekkinud. Reklaam mõjutab inimeste käitumist ja kujundab sotsiaalseid norme. Kui me soovime, et inimesed oleksid tervemad, õnnelikumad ning keskkond suunaks neid tervislikemate valikute poole, siis peame endilt küsima, millist elustiili peaksid ühiskonnas reklaamid edendama,“ ütles Õunmaa.
„Toetame majandusministeeriumi ettepanekut kaasajastada alkoholireklaami mõistet, et reklaamipiirangud kohalduksid ka reklaamile, mis mõjub alkoholi reklaamina. Näiteks tuleks keelata alkohoolse joogi alkoholivaba versiooni reklaam,“ lisas Õunmaa.
Lisaks toetas sotsiaalministeerium tagasisides ettepanekut lisada seadusesse mõjuisikute regulatsioon ning seisukohta, et jätkupiimasegude reklaam ei tohiks mõjutada imikupiimasegude müüki ja tarbimist ning pärssida rinnaga toitmist.
Täna avaldatud Maailma Terviseorganisatsiooni tellitud ja Tartu Ülikooli poolt läbiviidud analüüs näitab, et Eesti Ringhäälingute Liidu tegevusjuhend ega eneseregulatsioon ei kaitse lapsi ebatervislike toidu- ja joogireklaamide eest. Uuringu tulemustest johtuvalt tegi sotsiaalministeerium majandus-ja kommunikatsiooniministeeriumile ettepaneku kaaluda laste ülekaalu ennetamise ja rahvatervise parandamiseks lastele suunatud toidu ja joogi reklaami reguleerimist seaduse tasandil.
Majandus- ja kommunikatsiooniministeerium saatis tänavu 1. veebruaril avalikule arutelule reklaamiseaduse väljatöötamiskavatsuse, milles tehti ettepanekuid reklaaminõuete leevendamiseks ning ettevõtjatele suurema eneseregulatsiooni andmiseks tervist kahjustatavate toodete reklaamimisel.