Tänase valitsuse otsusega kiideti heaks tarbijakaitseseaduse muudatused, mis võimaldavad ettevõtjatel uuest aastast loobuda paberil ostukviitungite ja arvete väljastamisest. Muudatuse peab heaks kiitma veel riigikogu.
„Oleme kaupmeeste poolt pabertšekkide asjatu väljaprintimise vastu rääkinud juba aastaid ja hea meel on, et meie ettepanek on viimaks seadusemuudatuseni jõudnud,” ütles kaupmeeste liidu tegevjuht Nele Peil. “See võimaldab aastas kokku hoida tonnide viisi paberit. Suurel hulgal kaupmeestel on tänaseks olemas äpid ja püsikliendiprogrammid, kust tšekke saab vaadata ka tagantjärele, kui peaks olema vajadus toote osas pretensioon esitada.”
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo sõnul ei kohusta muudatus kauplejaid oma süsteemides muudatusi tegema, vaid luuakse võimalus halduskoormuse vähendamiseks ja ressursside säästmiseks.
„Mitmed poed juba praegu ei väljasta ostjale automaatselt paberil kviitungit, kuid soovi korral seda tehakse. Tihti liigub pabertšekk otse prügikasti, mistõttu on nende kohustuslik väljaprintimine ebaotstarbekas nii tarbija, kaupleja kui ka loodusressursside vaatest. Seega loome ettevõtjatele võimaluse loobuda kohustusest väljastada paberil ostukviitungit ja paberarveid, kui need on elektrooniliselt kättesaadavad näiteks klienditeeninduskeskkonnas või on saadetud tarbijale e-posti teel,“ selgitas Keldo.
Muudatused jõustuvad kava kohaselt 1. jaanuarist 2026.
Paberil ostukviitungitest loobumisel tuleb kauplejal edaspidi alati anda tarbijale ostukviitung siis, kui ostja selleks ostuhetkel soovi avaldab.
Samuti tuleb paberil ostukviitung anda sularahas maksmisel ja siis, kui ei kasutata kliendikaarti, mis võimaldaks tarbijal hiljem elektroonilises klienditeeninduskeskkonnas oma ostudokumendile ligi pääseda.
Paberil ostukviitungit ei pea andma, kui tarbija on andnud selge nõusoleku selle edastamiseks tema e-posti aadressile, internetipanka või muusse kanalisse, kus ta saab ostudokumendiga tutvuda.
Kauplejal on kohustus väljastada tarbijale tagant järgi ostukviitung, kui seda ei ole talle väljastatud ostuhetkel, ostukviitung ei ole kättesaadav elektrooniliselt või kui kaupleja ei loe tarbija ostu tõendatuks pangakonto väljavõttega.
Paberarvete puhul antakse kauplejale võimalus loobuda dubleerivate paberarvete saatmisest, kui tarbija on andnud suhtlemiseks oma e-posti aadressi.
Uuendusena kaob kohustus arve infot dubleerida e-posti või posti teel, kui tarbijale saadetakse arve info SMS-iga.
Kui tarbija soovib arvet saada mitmesse kanalisse korraga, antakse kauplejale võimalus küsida tarbijalt postikulude hüvitamist. Erandina ei tohi küsida postikulude hüvitamist e-arve puhul. „Vanemad inimesed on sageli lasknud vormistada omale pangas e-arve, kuid neil puuduvad tegelikult oskused selle sisuga tutvumiseks. Mistõttu on oluline, et nad saaksid tutvuda oma arvetega paberkandjal ja ilma täiendavate kuludeta,“ lisas minister.