Automüüja Moller Auto Baltikumi müügiandmete kohaselt on 2022. aasta kaheksa esimese kuu jooksul ehk jaanuarist augustini kasvanud nõudlus vähekasutatud autode järele ligi 20%.
Jätkuvalt on kasvanud ka nõudlus uute elektriautode järele, moodustades 3,9% kõigist Moller Auto tarnitavatest sõidukitest. Ettevõtte käive on tänu sellele kasvanud 5,5% võrrelduna eelmise aasta sama perioodiga, ulatudes 203 miljoni euroni.
Olulise trendina täheldab Moller Auto sel aastal uute autode turu kasvu asendumist kasutatud autode omaga.
Seda saab põhjendada mitmete probleemidega – toormaterjalide puudumine, näiteks kiipide või pooljuhtide saadavus, häired tarneahelates, inflatsioon jms. Kõik need asjaolud mõjutavad tootmisvõimsust, mis põhjustab uute autode tarnimise viibimist. Kuigi Moller Auto edasimüüjatel võib kohe ostmiseks ja kasutamiseks olla saadaval mitmeid uusi autosid, võib ostja sooviks olla konkreetse konfiguratsiooniga sõiduk ning selle ooteaeg võib olla mitu kuud pikk. Seetõttu valivad ostjad sageli uue asemel veidi kasutatud auto, kuna need on palju kergemini kättesaadavad.
„Kasutatud autode turg on praegu jõudsalt kasvamas. Jah, turul on hetkel piisavalt autosid, kuid oleme tuleviku suhtes ettevaatlikud, sest kasutatud autosid pole kokkuvõttes müügil enam nii palju kui varem. Näeme, et selle aasta esimese kaheksa kuuga on uute autode ostmine Baltikumis tervikuna vähenenud, seal hulgas ka Eestis. Käesoleva aasta septembris kasvas nõudlus uute autode järele Baltikumi Moller Auto esindustes 33%, võrreldes eelmise aasta sama perioodiga, mis võib viidata turu taastumisele. See, kas trend jääb püsima ka pikas perspektiivis, sõltub aga paljuski erinevatest asjaoludest – sõda Ukrainas, inflatsiooni kulg ja energiakriis,“ ütleb Baltimaade ettevõtete kontserni Moller Auto tegevdirektor Izīda Gerkena.
Tema sõnul sõltuvad kõik tööstusharud praegu globaalsetest protsessidest ning olukord võiks muutuda selgemaks järgmise aasta alguses, kui karm talv ja kiire hinnatõus peaaegu kõigis valdkondades on korrigeerinud nii kodanike ostujõudu kui ka ettevõtete investeerimisvõimet.
Moller Auto Baltikumi andmed näitavad, et 2022. aasta esimese kaheksa kuu jooksul oli 3,9% kõigist ettevõtte tarnitud autodest elektriautod – eelmise aasta samal perioodil moodustasid need 2,6%.
„Kogu Euroopas suurendavad nõudlust elektriautode järele tõusvad kütusehinnad, soov keskenduda rohelisemale elustiilile ja loomulikult inflatsioon üldiselt. Energiakriis on tõstnud elektri hinda, mistõttu paigaldavad paljud majapidamised päikesepaneele, luues seeläbi võimaluse odavamaks elektriks, mida saab kasutada ka elektriautode laadimiseks. Samal ajal saab inimene elektriautot ostes mõningaid eeliseid, näiteks vähendada kulutusi tehnilisele hooldusele, tasuta parkimisvõimalused jne,“ ütleb I. Gerkena.
Ta lisab, et kuigi elektriautode arv teedel kasvab, on Baltikumis vaja rohelisema liikuvuse arendamiseks siiski palju kodutööd teha. I. Gerkena jätkab: „Esiteks peab edasi arendama elektriautode laadimistaristut, edendades seeläbi nende sõidukite aktiivsemat kasutamist. Teiseks moodustavad suure osa meie autopargist firmasõidukid, mistõttu on ettevõtlussektori elektromobiilsusele ülemineku motiveerimiseks vaja luua riiklik finantstoetuste süsteem ka ettevõtetele, nagu on tehtud näiteks Leedus. Need on vaid mõned, kuid olulised sammud, mida saab riikide tasandil astuda,“ lõpetab I. Gerkena.
Selle aasta esimese kaheksa kuuga automüüja äritegevuse kohta kogutud andmed näitavad, et ettevõtte kasum kasvas 5,5% võrra, ulatudes ligi 7 miljoni euroni.