Kodukant Läänemaa käivitas eelmisel aastal koostöös Hiidlaste Koostöökoguga agroturismi arendamine projekti. Agroturism on põllumajandustootmise ja turismi kombinatsioon, mis pakub võimalust külastada talusid või teisi põllumajanduslikke ettevõtteid, kogeda maaelu ja maal elamise viise ning lüüa kaasa igapäevases talutöös.
“Kodukant Läänemaa on pea kümme aastat tegelenud kohaliku toidu propageerimisega ja oleme märganud tarbijaskonna üha suuremat huvi ka oma silmaga näha, kuidas kohalikku toitu toodetakse,” selgitas Kodukant Läänemaa koostööprojektide koordinaator Kai Kulbok. “Samas ei piirdu agroturism vaid toidutootmisega – selle alla mahuvad tegevused alates merekalapüügist, lõnga tootmisest kuni metsa istutamiseni välja.”
Projekti esimese etapina viidi ettevõtjate seas läbi uuring, et selgitada, mis neid motiveeriks agroturismiga tegelema ja mida nad sellest ootavad. Samuti käsitles uuring ettevõtjate teadmisi ja varasemaid kogemusi turismivaldkonnas ning nende valmisolekut uute teenuste turule toomiseks. Uuringu viis läbi Haap Consulting OÜ ning selle tulemustega saab tutvuda Kodukant Läänemaa kodulehel www.kklm.ee.
Uuringust järeldub, et ettevõtjaid motiveerib agroturismiga tegelema eelkõige soov tutvustada enda toodangut ja maaelu laiemalt, mitte niivõrd lisasissetuleku saamine.
Enamik ettevõtjaid ei tunne vajadust turundusse investeerida, kuna klientide huvi nende tootmist või talu külastada on juba olemas. Samas vajavad müügi- ja turunduse alast abi ettevõtted, kes tahavad laiendada teenuseid või jõuda välisturgudele.
Takistusena toodi välja nii piiratud aja- ja tööjõuressurssi kui ka loomade bio-ohutust, ruumipuudust ning keerukat seadusandlust. Esines ka arvamust, et agroturismi mõiste võib mõnel juhul olla külastajale eksitav.
Uuringus välja toodud kitsaskohtade lahendamiseks viivad Kodukant Läänemaa ja Hiidlaste Koostöökogu aastatel 2025-2027 läbi eri projektitegevusi piirkonna agroturismi arendamiseks. Projekti välispartneriteks on LEADER tegevusrühmad Rootsist, Saksamaalt ja Prantsusmaalt.
Eemärk on suurendada piirkonna agroturismiteenuste pakkujate arvu ning kättesaadavust, sh töötada välja agroturismi marsruut ning selle turundus- ja müügistrateegia.
“Agroturism on kindlasti palju laiem ja võimalusterohkem kui osalemine kord aastas “Avatud talude päeval”,” ütles Hiidlaste Koostöökogu projektikoordinaator Taavi Liivandi.