Jaanuaris jätkus jaekaubandusmahu tugev langus, vähenedes aastases võrdluses ligi 7%. Tegemist oli 17. järjestikuse languskuuga (alates 2022. aasta septembrist), mis on viinud jaekaubandusmahu tagasi 2020. aasta keskele. Nii kukkus jaekaubandusmaht juba eelmisel aastal alla pikaajalist trendi. Jooksevhindades ehk koos hinnakasvuga, on jaekaubandusettevõtete müügitulu vähenenud alates möödunud aasta märtsist.
Kui jaekaubanduses kõige suurema osakaaluga (36%) jaekaubandusettevõtete ehk supermarketite müügimahu langus eelmise aasta lõpus taandus, siis jaanuaris pöördus see uuesti suuremasse langusesse.
Majapidamiste ja jaekaubandusettevõtete kindlustunne on viimastel kuudel jätkanud halvenemist. Eriti tugevalt langes veebruaris jaekaubandusettevõtete kindlustunne. Inimesed kardavad üha rohkem tööpuuduse suurenemist ja oma finantsolukorra halvenemist. Hoiused on küll suured, kuid nende reaalväärtus (inflatsiooni mõju arvestades) ehk ostujõud on viimastel aastatel kiiresti kukkunud. Samuti on majapidamised liigutanud 36% ehk üle 4 miljardi euro oma hoiustest tähtajaliseks, mida veel lähiajal tõenäoliselt ei kasutata. Viimati oli tähtajaliste hoiuste nii suur osakaal 2014. aasta lõpus. Võrdluseks – eelmise aasta alguses oli tähtajaliste hoiuste osakaal ligi 16%. Olukord tööturul on halvenenud, tööhõive sel aastal küll veidi väheneb, kuid see peaks jätkuvalt suureks jääma.
Kõrgele tõusnud euribor mõjutab ligi veerandit Eesti majapidamistest. Kuigi Euroopa Keskpanga intressimäära langetamine lükkub veidi edasi ja ka 6 kuu euribori langus on sel aasta pidurdunud, liiguvad intressimäärad sel aastal ikkagi allapoole ja koos hinnakasvu aeglustumisega leevendavad nii tasapisi majapidamiste kulusid. Jaekaubanduse mahud küll veel vähenevad, kuid nende suurem langus jäi möödunud aasta kevadesse. Kuna ostujõud kukkus aga mitme aasta taguse tasemeni, siis võtab selle languse eelse tipuni taastumine veel aega.
Jaekaubandus on aga vaid osa kogu eratarbimisest. Möödunud aasta viimases kvartalis pöördus eratarbimise maht tagasihoidlikule kasvule ning ka Swedbanki kaardimaksete statistika näitab eratarbimise mahu languse taandumist.