Eile asus Virtsu-Kuivastu liini reisijaid teenindama Eesti esimeseks hübriidreisilaevaks ümber ehitatud Tõll, mille akupangad võimaldavad sõita osaliselt elektril vähendades sellega diiselkütuse hulka ja õhusaastet.
Esimese piduliku hübriidsõidu akupangad käivitasid majandus- ja taristuminister Taavi Aas, TS Laevade nõukogu esimees Valdo Kalm ja TS Laevade juhatuse esimees Jaak Kaabel.
TS Laevade juhatuse esimees Jaak Kaabel ütles, et Tõllu ümberehitus on järgmine suur samm kogu parvlaevanduse keskkonnasõbralikumaks muutmisel, millesse ettevõte on viimased aastad jõudsalt panustanud. „Tegutseme juba mõned aastad sihiga loobuda tulevikus täielikult Väinamere parvlaevade puhul fossiilsetest kütustest ja jõuda null-emissioonini. Tõllu ümberehitamine Eesti esimeseks hübriidreisilaevaks on suur samm selles suunas,“ lausus Jaak Kaabel lisades, et kui osaliselt akupankadel sõitev lahendus end õigustab, minnakse sama lahenduse teed ka ettevõtte ülejäänud uute laevaga.
TS Laevad paigaldas ligi 1,6 miljonit eurot maksnud ümberehituse käigus Tõllule akupangad, mis vähendavad diiselkütuse tarbimist 20% ning jätavad sellega õhku paiskamata 1600 tonni vähem CO2 aastas. Lisaks õhuemissioonidele väheneb ka veealune mürareostus ja vibratsioon.
Majandus- ja taristuminister Taavi Aasa sõnul liigub kogu transpordisektor ambitsioonikate kliimaeesmärkide tuules, milles on mandri ja suursaarte vahelist liiklust korraldaval TS Laevadel oluline roll. “Ambitsioonikad kliimaeesmärgid kiirustavad meid seniselt tempokamalt üle minema keskkonnahoidlikele tehnoloogiatele ja lahendustele. Esimene hübriidreisilaev on suunanäitajaks kogu Eesti parvlaevanduse arendamisel,“ märkis Aas.
TS Laevad on Eestis esimene, kes kasutab diisel-elekter hübriidlahendust parvlaeval, mis sõidab suure ööpäevaste väljumiste ja manööverduste arvu juures ning talvekuudel miinuskraadides. Varem ei ole ka maailmas kasutatud akupankade tehnoloogiat nii suurel reisiparvlaeval, mis opereerib talvekuudel jääoludes.
Tõllu ümberehitustööd algasid 2019. aastal. Ehitustööd teostas peatöövõtjana Baltic Workboats, akupangad tarnis Corvus Energy, elektri- ja automaatikaseadmed tarnis Norwegian Electric Systems ning peak-shaving hübriidlahenduse on projekteerinud LMG Marin.
Eesti esimene hübriidreisilaev Tõll
- Idee hakata parvlaevu akutoitele üle viima sai TS Laevad Norrast, kus 2015. aastal tuli liinile esimene elektriline parvlaev Ampere. Selle ajaga on elektrilaevade populaarsus kiiresti kasvanud kogu maailmas ning see on seni kõige paremini õigustanud lahendus.
- Eesti mandri ja suursaarte vahelist laevaliiklust opereeriv laevandusettevõte TS Laevad sõlmis 2019. aasta juulis lepingu Eesti laevaehitusfirmaga Baltic Workboats parvlaeva Tõll keskkonnasõbralikuks hübriidlaevaks ümberehitamiseks.
- Parvlaevale Tõll paigaldati akupangad, mis võimaldavad vähendada diiselkütuse tarbimist ning sellest tekkivate heitgaaside vähendamist asendades fossiilse kütuse akupankadesse salvestatud elektrienergiaga.
- Parvlaevadele on viimastel aastatel üle maailma loodud mitmeid keskkonnasõbralikke lahendusi. TS Laevad on Eestis esimene, kes kasutab diisel-elekter hübriid lahendust parvlaeval, mis sõidab suure ööpäevaste väljumiste ja manööverduste arvu juures ning talvekuudel miinuskraadides ja jääoludes.
- Tõllu hübriidlaevaks ümberehitamise tulemusel väheneb kasutatava diislikütuse hulk aastas hinnanguliselt 20% ning õhku paisatava CO2 hulk 1600 tonni. Lisaks õhuemissioonidele väheneb ka veealune mürareostus ja vibratsioon.
- Tõllu hübriidlaeval on lahendus, kus akupankade laadimine toimub laeva enda mootorite pealt, mis tähendab, et energiajuhtimine on nutikam, ja kaldavõrgust laadimist ei toimu.
- Kõikide suurema kui 20% elektri osakaaluga tehniliste lahenduste puhul on Virtsu-Kuivastu liinil vaja ka laadimist kaldalt, mis toimuks kiirlaadijatega laeva sadamas peatumise ajal ehk 6-7 minutiga. Tehniliselt on see võimalik ja Virtsu sadama puhul on potentsiaalselt võimalik tulevikus tarnida ka Virtsu tuulepargis toodetud rohelist elektrienergiat.
- Tõllu ümberehitustöid teostas peatöövõtjana Baltic Workboats, akupangad tarnis Corvus Energy, elektri- ja automaatikaseadmed tarnis Norwegian Electric Systems ning peak-shaving hübriidlahenduse on projekteerinud LMG Marin. Investeeringu kogumaksumus oli 1,6 miljonit eurot.