Mida rohkem inimesed reisivad, seda rohkem tuleb ette reisitõrkeid. Kõige levinumad probleemid on lennureiside puhul lendude tühistamine, hilinemine ning ülebroneerimine.
Paljud inimesed ei tea endiselt, kuidas lennu hilinemise või tühistamise puhul käituda. Advokaadibüroo selgitab, millistel juhtudel on sul õigus hüvitisele ning kuidas see lennufirmalt kätte saada.
Kuidas saada hüvitist, kui lend hilines?
Hüvitise saamiseks on paratamatult vaja asjaolusid tõendada. Võib aga julgelt öelda, et 2004. aastal vastu võetud Euroopa Liidu määrus, mis käsitleb lennureisijate õigusi, on reisijate poolt.
Antud määrus võeti vastu lootuses, et lennufirmad keskenduvad edaspidi paremini läbimõtestatud tegudele. Näiteks on firmad teatud juhtudel kohustatud pakkuma reisijatele majutust, ümberbroneerimist, sööki ja jooki. Määrus kehtib Euroopa lennujaama saabuvatele, nendest väljuvatele ning Euroopa Liidu sisestele lendudele (siis, kui lennufirma asub Euroopa Liidus).
Kahjuks tuleb siiani ette, et lennufirma ei vasta hüvitist taotleva eraisiku kirjalikele päringutele. Tihti antakse pärast seda alla.
Kui lennufirma eirab sinu kirju, pöördu julgelt Tarbijakaitseametisse või kohtusse. Seal pead kirjeldama juhtumi asjaolusid ning esitama hüvitisenõuet tõendavad dokumendid. Selleks, et hüvitise saamine oleks võimalikult kiire ja valutu, pea meeles neid soovitusi:
- Selgita välja lennutõrke põhjus. Tee kindlaks lennu tühistamise või hilinemise fakt. Kui võimalik, pea suhtlust lennufirmaga kirjalikult, mitte suuliselt.
- Otsi välja ja hoia alles lennu e-piletid, broneeringu kinnitused ning muud reisilepingud.
- Küsi infot lennutõrke kohta erinevatest allikatest (ning eelista ikka kirjalikku vestlust). Küsi lisateavet reisibüroo, lennujaama ning lennufirma käest.
- Kogu teavet lennutõrke kohta, tehes pilti lennujaama teavetetahvlist, kus on selgelt näha lennu hilinemise või tühistamise fakt (delayed/ cancelled). Hoia alles kõik pardakaardid ning tühistatud lennuga seotud andmed, isegi kui neid ei lähe asenduslennul tarvis.
- Ära kirjuta ilma mõtlemata alla avaldusele, mis kinnitab sinu loobumist lennuhüvitisest või selle vähendamisest. Loe põhjalikult läbi kõik dokumendid, enne kui neile alla kirjutad.
- Lennuhüvitis kehtib nii täiskasvanud kui ka alaealistele reisijatele. Neljaliikmelise grupi puhul võib reisihüvitis ulatuda lausa kuni 2400 euroni. Koguge kõik dokumendid ja nõuded ühte kohta – koos võib nõude esitamine olla efektiivsem kui seda üksi tehes.
- Kirjuta lennufirmale nõue. Tähtis on seda just kirjalikult teha, et hüvitise nõude esitamist hiljem tõestada saaks. Tarbijakaitseameti poole pöördumise eelduseks on see, et hüvitise nõue oleks eelnevalt lennufirmale esitatud.
Millisel juhul on võimalik saada lennuhüvitist?
Euroopa Liidu määruse kohaselt on võimalik saada lennuhüvitist, kui
- lend tühistati ning sellest teatati ette vähem kui 14 päeva;
- lend on ülebroneeritud;
- lend hilineb rohkem kui 3 tundi.
Hüvitise suurus oleneb lennuga läbitud vahemaast. Rohkem kui 3500 km lennu puhul on võimalik hüvitis kuni 600 eurot, 1500 – 3500 km lennu puhul on hüvitise suurus kuni 400 eurot ning alla 1500 km pikkuse lennu puhul on reisijal võimalik saada kuni 250 eurot hüvitist.
Kui sinu lend hilineb vähem kui 3 tundi, kuid sa ei jõua hilinemise tõttu jätkulennule ning hilined lõppsihtkohta kokkuvõttes üle kolme tunni, on sul samuti õigus hüvitisele.
Poliitiliste rahutuste, streigi, eriti raskete ilmastikuolude, lennukontrolli keelu või muude turvariskide korral on lennufirma vabastatud hüvitise maksmise kohustusest.
Soovi korral võid alati pöörduda ka õigus- või advokaadibüroo poole, kes aitab sul hüvitise kätte saada, kui sa sellele kvalifitseerud.